Jörgen Löwenfeldt skriver i sin artikel att Hitta.se har gjort sitt bästa kvartal någonsin vilket ju onekligen är glädjande för Rui Brites de Sousa, Hitta.se:s VD.
Med en slimmad och effektiv söktjänst har de lyckats vända sina tre år av förlust till ett företag med vinst i alla fall de senaste kvartalen. Om den trenden kan fortsätta så kommer Hitta nog ha säker mark under fötterna även 2009 , vikande konjunktur till trots. I Jörgens artikel hittar vi också informationen om att Hitta anställt 60 personer och Rui Brites de Sousa säger att de anställt fältsäljare för att komma närmare kunden.
I en artikel som också kommer från IDG nätverket som är säger nästan samma sak , dvs positiv utveckling för Hitta.se ,men är skriven av Mattias Malmqvist hittar jag informationen att hitta anställt 40 personer också där säljare. Perioderna överlappar varandra men det är inget prat om något annat än säljare i någon av artiklarna. Kan det vara så att närheten till kunderna egentligen bara är mer säljande så är det ju lite tråkigt. Kundvård är inte bara att dra in avtalen utan även att ge support och utveckla tjänsten mm. Om inte sådant förstärks så kommer det in mycket avtal men det blir i högre grad flyktigt. Tyvärr kommer nog Hitta också få svårt att motivera företagen att spendera de summor de lägger för att synas på branschord mm. ännu så länge har jag inte sett någon statistik på kunders sida som motiverar det (kundens sida till skillnad från Hitta som visar annonserna men inte levererar besökare vidare till kund). Sökningar i all ära - men Hitta är ju nummer- och kartsök inte platsen man söker sin hantverkare på? Där står ju Eniro och framförallt Google så mycket starkare. Nåväl - Rui Brites de Sousa är ju inte tappad bakom en vagn och nu när han får in resurser så kan det nog ge en utveckling av mer än säljkåren förhoppningsvis - annars kommer nog verkligheten att hinna upp Hitta.se på ett obehagligt sätt. Det vore synd på en utmärkt nummerupplysningstjänst online.
Läs mer:
Om Hitta.se av Jörgen Löwenfeldt
>Om hitta.se av Mattias Malmqvist
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar