Martin Hävner från nyhetsbyrån Direkt förde andra veckan i januari fram nyheten att Hitta.se gått förbi Eniro i KIA index. Det kanske är en nyhet att Hitta.se lyckats klättra förbi, men att rubricera det som "Trend bruten" visar inte på något större djup i journalistiken. Redan veckan efter är nämligen den nyheten föråldrad då Eniro , som dippade över julledigheten, återtagit förstaplatsen. Som bilden nedan visar(graf från Kia index) var det knappast ett trendbrott och vecka två är siffrorna för unika besökare följande: Eniro.se 2 607 772 mot Hitta.se 2 467 144. Båda siffrona är unika webbläsare, ett visserligen omstritt mått men likafullt det Direkts artikel baserades på.
Dock så nyanserar Martin bilden då han i slutet av nyheten antyder att Eniros nedgång kan bero just på deras besökares demografi, att yrkesverksamma som använder Eniro när de är på jobbet helt enkelt inte gör det under jultiden. Troligen är det just det som är förklaringen. Intressant är att Eniros aktiekurs efter nyheten tappade tillfälligt men strax återgick uppåt. Är dett möjligen fler som gått till KIA och tittat på artikelns källmaterial? Det tyder i så fall på att källkritik och sunt förnuft existerar bland börsens aktörer även i dessa orostider.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar